Case Study

Foodsi

BRANŻA:
gastronomia

O kliencie

Foodsi to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich spółek z branży food-tech, tworząca aplikację mobilną, która łączy użytkowników z lokalami gastronomicznymi w celu ratowania pełnowartościowego jedzenia przed marnotrawieniem. Foodsi jest reprezentantem polskich Startupów Pozytywnego Wpływu, a także pomysłem wyróżnionym w prestiżowych rankingach takich jak Aulery 2022, “Orzeł Innowacji - Start-up z potencjałem Polska-Świat”. To także startup roku 2023 według Money.pl oraz zdobywca nagrody “Wpływowi 2024” w kategorii “Zrównoważony rozwój”. 

Wyzwania

W imieniu Klienta dokonaliśmy zgłoszenia znaku słownego “Foodsi” w Urzędzie Patentowym RP dla szerokiego zakresu oprogramowania, aplikacji mobilnych i usług związanych z e-commerce. Po dokonaniu zgłoszenia wobec rejestracji wniesiono sprzeciw oparty na wcześniejszym znaku Foodxx (końcówka oznaczenia zmieniona w celu anonimizacji oponenta) - czyli oba oznaczenia różniły się jedynie dwiema literami. Sprzeciw został oparty na przesłance z art. 132¹ ust. 1 pkt 3 pwp, a jego konsekwencją mogło być zatrzymanie procesu rejestracji znaku kluczowego dla komunikacji marki naszego Klienta.

Podmiot wnoszący sprzeciw twierdził, między innymi że:

  • oba oznaczenia są podobne przez wspólny początek słowny “food”, który jest dominującym elementem, zaś końcowe elementy znaków będą miały drugorzędne znaczenie,
  • zachodzi ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorców,
  • zakres towarów jest identyczny, zaś usług w dużej części zbieżny,
  • rejestracja Foodsi naruszy prawa do wcześniejszego znaku.

Jednocześnie wnoszący sprzeciw nie wykazał faktycznego używania swojego znaku, co miało istotne znaczenie dla oceny sprzeciwu. Spór stwarzał ryzyko istotnego opóźnienia lub zablokowania procesu rejestracji brandu kluczowego dla rozwoju Foodsi.

Jaki był zakres naszej współpracy?

Sprawa wymagała wykazania, między innymi., że:

  • sam wspólny element słownikowy “food” nie ma zdolności odróżniającej, w tym jest słowem powszechnie używanym w języku polskim, 
  • znaki posiadają odróżniające końcówki (“si” i “xx”),
  • brak jest ryzyka konfuzji, nawet przy częściowym podobieństwie klasyfikacji Nicejskiej.

Rezultat

Urząd Patentowy RP oddalił sprzeciw w całości i znak naszego Klienta został zarejestrowany, wskazując między innymi., że:

  • przeciętny krąg odbiorców towarów i usług, jakim jest oprogramowanie i aplikacja mobilna, kieruje się średnim poziomem uwagi, gdzie z jednej strony jest to aplikacja, których jest wiele w sklepach typu AppStore, z drugiej jednak nie sposób uznać, że odbiorcy tych aplikacji pobierają takie aplikacje bez namysłu,
  • dodanie końcówek do elementu dominującego (jednocześnie opisowego) “food” powoduje, że oznaczenia uzyskują atrybut dystynktywności, w tym również końcówki te powodują, że znaki te nie sposób uznać za istotnie podobne,
  • byłoby naruszeniem w niniejszej sprawie uznanie zasady, zgodnie z którą ochrona neologizmów, mających jako początek popularne, powszechnie używane słowa o charakterze opisowym w stosunku do zakresu ochrony, prowadziłaby do blokowania dostępu do stworzonych w ten sposób oznaczeń innym uczestnikom rynku w danym sektorze, co zaburzyłoby konkurencyjność obrotu gospodarczego.

Dla naszego Klienta oznacza to:

  • bezpieczeństwo prawne korzystania ze znaku,
  • utrzymanie ciągłości brandingu oraz swobodę dalszej ekspansji.

Wnioski

Sprawa pokazuje, że:

  • wspólny, opisowy człon nie determinuje podobieństwa oznaczeń, jednak jeżeli przedsiębiorca chce uniknąć potencjalnych problemów związanych z rejestracją znaku towarowego, musi pamiętać o elemencie odróżniającym w rejestrowanym znaku - w szczególności, jeżeli jeden z członów jego nazwy jest już spopularyzowany,
  • kluczowe znaczenie ma element odróżniający znajdujący się w końcówkach,
  • dobrze przygotowana argumentacja prawna pozwala skutecznie chronić markę, nawet w sporach z pozornie podobnymi oznaczeniami.
 
Masz podobne wyzwania?
Skontaktuj się z nami

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie

Zapisz się do naszego newslettera

Dziękujemy!
Rejestracja przebiegła pomyślnie.
Ups...twój mail nie może być wysłany!